Pszczoły miodne poprawiają wizerunek!

Miód dla wizerunku firmy

Coraz więcej głównie dużych firm, korporacji próbuje poprawić swój wizerunek za pomocą pszczoły miodnej. W niektórych przypadkach robią to trochę na siłę zbliżając się do granicy obciachu, w innych jest to część długoterminowej strategii marketingowej ukazującej organizację jako przyjazną środowisku, zero-waste, eko-friendly itp..

Pszczoły wymierają 🙁

Rolnictwo na całym świecie już od wielu lat boryka się z jeszcze nie do końca przebadanym zjawiskiem wymierania tych pracowitych twórców miodu, jakimi są pszczoły.

Problem fachowo został nazwany jako Zespół masowego ginięcia pszczoły miodnej (ang.Colony Collapse Disorder, skrót CCDwięcej na Wikipedii

Przyczyną tego poważnego problemu – pszczoły stanowią ponad 70% zapylaczy, zapylają prawie jedną trzecią całej żywności na Ziemi – jest zmiana klimatu, choroby, które dotykają owady, niszczenie siedlisk, likwidacja tzw. stref buforowych (np. miedz) oraz  najprawdopodobniej niekontrolowane i nadmierne użycie chemicznych środków ochrony roślin, głównie pestycydów. Najbardziej podejrzana jest grupa substancji nazywana neonikotynoidami. Z tego powodu w kwietniu tego roku UE nałożyła prawie całkowity zakaz stosowania neonikotynoidów wśród krajów członkowskich.

Brak pszczół może spowodować realne problemy w gospodarce wyceniane w miliardach złotych, zmniejszenie produkcji kochanego przez nas wszystkich miodu, a w najgorszej perspektywie nawet głód i koniec ludzkości!

Wiele organizacji, którym zależy na byciu postrzeganymi jako dbające o środowisko, oszczędnymi i „zero-waste” idąc za trendami stara się nagłaśniać sprawę i nawet w sposób doraźny próbuje zaradzić sytuacji budując na dachach swych budynków ule lub adoptując miejskie ule. Intencje korporacji mogą być dyskusyjne, ale należy się pochwała, za nagłośnienie problemu.

Hotele, domy handlowe, salony samochodowe a nawet kopalnie zamieniają się w pasieki

Z ostatnich inicjatyw warto wymienić adopcje miejskich uli przez hotele Novotel Gdańsk Marina, Sofitel Grand Sopot oraz Mercure Gdynia Centrum w Trójmieście, oraz podobną akcje hoteli ibis Warszawa Stare Miasto, ibis Warszawa Reduta, ibis Warszawa Ostrobramska, ibis Warszawa Centrum, ibis budget Warszawa Reduta, ibis budget Warszawa Centrum, ibis Styles Warszawa Centrum oraz ibis Łódź Centrum. Wytworzony miód jest nie tylko oferowany gościom hoteli na śniadanie, lecz także sprzedawany w hotelowych butikach.

Błyskotliwym pomysłem nagłośnienia problemu wydaje się usunięcie wszystkich produktów z półek powstających dzięki zapylaczom. Jest to dosadny sposób pokazania skutków masowego wymierania pszczół. Miało to miejsce w jednym marketów Tesco na Słowacji. Jakież było zdziwienie klientów, którzy zobaczyli niemalże pusty sklep! Akcja słowackiego rządu w mariażu z angielską korporacją zdobywa uznanie redakcji Miód-z-Pasieki.PL.

Ciekawą inicjatywą jest również budowa przykopalnianej pasieki Jastrzębskiej Spółki Węglowej Ruch Borynia. Jest to projekt edukacyjny skierowany do najmłodszych. Oprócz pasieki w jego skład wchodzi jeszcze gra terenowa krążąca wokół tematu pszczelarstwa. Zaiste nawet XIX wieczne relikty technologii, przebrzmiałe echo rewolucji przemysłowej, wierzą w marketingową moc pszczoły miodnej! Skostniały moloch przynajmniej daje się wykazać młodym rozumnym PR-owcom i chociaż część pieniędzy z subsydiów nie zamienia się w niebezpieczny dla zdrowia smog.

Niedaleko w Katowicach powstały kolejne miejskie ule, tym razem na dachach kompleksu budynków, należących do Grupy Pietrzak, dealera samochodów marek takich jak Renault, Ferrari, Peugeot czy Alpine. Sto sześćdziesiąt tysięcy pszczół z mini pasieki składającej się z czterech uli wyprodukowały w pierwszym sezonie 60 kg miód lipowy. Pieniądze z jego sprzedaży zostaną przeznaczone na ratowanie pszczół i edukację w tym zakresie. Brawo!

Inny duży dostawca emisji CO2 też poprawia swój wizerunek. Prawie milion pszczół zamieszkało w 16 ulach pasieki znajdującej się na granicy zakładu głównego PKN Orlen i Mazowieckiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego w Płocku (Mazowieckie). Pszczoły wyprodukowały tam dotąd niemal 160 kg dobrej jakości miodu.

Miasta produkują miód

Całe miasta pragną skąpać się w blasku światła naszych kochanych pszczół. Z najnowszych wieści Poznań stał się producentem miodu; w tym roku po raz pierwszy uruchomiona została miejska pasieka. Chociaż tegoroczne i zakładane ilości produkowanego miodu są raczej niewielkie, pasieka ma być dowodem na to, że Poznań jest przyjazny pszczołom. Życzymy powodzenia!

W Warszawie natomiast metro zakupiło pięć drewnianych uli, których doglądać będzie zawodowy pszczelarz. Pszczoły wzbogacą nie tylko ursynowski ekosystem. Miód nazywany „Kabackim” dostarczy nowych, słodkich wytworów na organizowane przez Metro Warszawskie wydarzenia. Możliwe, że już w kwietniu pojawi się pierwszy miód od podopiecznych metra. W Każdym z uli mieszka aktualnie ok. 10 tys. członków, ale na wiosnę, kiedy pszczoły wezmą się do roboty i zaczną zbierać nektar, liczba ta zbliży się do 100 tyś. Na naszych nowych mieszkańców czekać będą dostojne lipy i kwiaty z „miejskich łąk” wysiane przez zarząd zieleni.

W Gdyni, mieście morza i marzeń na dachu ratusza również mieszkają pszczoły. Właśnie zakończyły sezon, efektem ich pracy jest 25 litrów miodu, zwanego wielokwiatowym gdyńskim. Wychodząc na przeciw oczekiwaniom mieszkańców i wpisując się gładko w eko-trendy, gdyńscy urzędnicy zmienili prawo tak, aby każdy zainteresowany mający odpowiednie do tego warunki, mógł posiadać na terenie miasta do ośmiu rojów pszczół.

Prezydent RP pszczelarzem nr 1 w Polsce

Działanie jest częścią programu „Ekologia w Pałacu Prezydenckim”. W Belwederze zamieszkały cztery rodziny pszczele. Ambitny plan zakłada, że do końca następnego sezonu miodowego nowi mieszkańcy ogrodów belwederskich wyprodukują 200kg miodu. Złoty przysmak w ozdobnych słoiczkach ma być rozdawany dostojnym gościom. [więcej]. Kampania prezydencka nabiera tempa – dobrze, że skorzystają na tym chociaż pszczoły…

Pszczoła influencerka z instagrama

Na Instagramie działa pszczoła influencerka. Celem profilu jest pokazanie problemu masowego wymierania pszczół, ale także, „uczłowieczenie” tego pożytecznego owada poprzez pokazanie, że występuje wszędzie tam, gdzie żyją ludzie. Na instagramowych obrazkach można zobaczyć pszczołę opalającą się na plaży, pracującą przy komputerze czy tańczącą na dyskotece… Influencerka robi szum, bzyka, na całym portalu i przy okazji promuje dobrą sprawę.

https://www.instagram.com/bee_nfluencer/

Photo by Matthew T Rader on Unsplash

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *